svētdiena, 2011. gada 20. marts

Veidošana pašiem mazākajiem.



Veidošana ir tā nodarbība, kas mūsu mazuļu pirkstiņus, roku muskulīšus dara vingrākus un elastīgākus. Tā veicina bērna zīmēšanas un  rakstītprasmes vieglāku apguvi, tāpēc  ir ļoti būtiska un vajadzīga . Tā attīsta bērna iztēli, māksliniecisko izjūtu, loģisko domāšanu.
Veidošana ir ļoti jauka nodarbība, kurā  var piedalīties mazulis jau  no 1,5 - 2 gadu vecuma.
Līdz 2 gadu vecumam vēlams mazulim dot sāļo mīklu un ar plastilīnu sākt darboties pēc 2 gadu vecuma. Jo bērna pirkstu, roku  muskulatūra šai vecumā vēl nav tik stipra, bet mīkla pēc savas struktūras ir mīkstāka, plastiskāka.
Jāatceras, šai vecumā mazulis tik īsu mirkli var noturēt uzmanību, tāpēc sākotnēji nodarbība nav garāka par 4-6 minūtēm.

Nodarbības sākot mazulis tikai apgūst veidojamo materiālu(sāļo mīklu, plastilīnu), iepazīst tā struktūru, plastiku, smaržu, garšu, iztausta, izmīca to.

Virzot bērniņu mērķtiecīgi un pakāpeniski, jau pavisam drīz, viņš zinās un mācēs ar šo materiālu darboties un izveidot vienkāršas lietas.

Turpinājumā mēs soli, pa solim šai grāmatiņā apgūsim pamatus un nonāksim pie sarežģītākām lietām.

Īsi, metodiski ieteikumi, kā ieinteresēt un ievadīt mazuli veidošanas pasaulē:
·         pirms nodarbības ieinteresēt  bērnu ar rotaļlietu,  skolotāja balsi, balss tembru,  savu darbošanos;
·         iepazīstot veidojamo materiālu iesaistīt – redzi, tausti, ožu, žestus, garšu;
·         uzskatāmi parāda darba paņēmienus, papildinot demonstrējumu ar vārdiem.
 Piemēram, veidojam bumbiņu
 Skolotāja paņem rokās plastilīna piciņu un parāda bērniem un stāsta  - es to paņemu un samīcu, tad ņemu starp abām rokām, roku plaukstas turu taisni, stingri, piciņu ielieku šeit plaukstas iedobītē un veidoju riņķveida kustībām, šādi. Jautā un rāda bērniem – kas man sanāca?
·         iemācot konkrētu kustību izmanto – bumbiņu (riņķveida), zīmulīti (taisna);
·         sarežģītus uzdevumus demonstrē pa daļām un bērns izpilda katru darbību kopā ar pieaugušo, piemēram, sēnīte sastāv no divām daļām. Skolotāja sadala veidojamo masu divās daļās un no vienas piciņas veido kātiņu, bet no otras cepurīti ,stāsta, demonstrē un bērns tūlīt atkārto.
·         ļoti būtiski bērna darbiņu ir novērtēt, paslavēt bērnu par veikumu;
·         pirmajiem darbiņiem izvēlēties mīkstas struktūras plastilīnu, kas viegli padodas veidošanai;
·         Sākot darbu tas ir individuāls darbs - pieaugušai un 1līdz 3 bērni.

Pamatiemaņas, kas šai vecuma posmā bērnam būtu jāiemācās:
·         atraut mazas piciņas no mīklas, plastilīna lielā gabala;
·         veltnēt starp plaukstām vai uz paliktnīša;
·         veltnēt riņķveida un taisnas kustības;
·         saspiest, saplacināt veidojumu;
·         piestiprināt pie plaknes mazas piciņas;
·         gada beigās piestiprinātās piciņas izlīdzināt pa plakni ar pirkstiņu;
·         savienot veidojuma galus un detaļas saspiežot;
·         mācīt veidot vienkāršas formas priekšmetus, panākt aptuvenu līdzību ar tiem.
Es veidošanai izvēlējos plastikāta paliktni uz kura bērns veido. Var jau veidot uz galda virsmas, bet bērniem patīk plastilīnu pielīmēt pie tās, tāpēc ērtāk, ja ir paliktnis. Šim paliktnim ir jābūt pietiekami lielam, lai bērns netraucēti varētu veikt dažādas darbības ar mīklu vai plastilīnu.
Sāļā mīkla.

Sākam veidošanu ar sāļo mīklu. Ar mīklu tāpēc, ka tā ir plastiskāka, mīkstāka un vieglāk padodas veidošanas procesam.
Mājās māmiņas mazuli var iesaistīt arī cepumu vai pīrāgu cepšanā, bet ja gribam apgūt veidošanas pamatus, tad pagatavojam šo mīklu.

Sāļo mīklu gatavo šādi:
3 tases miltu
1 1/2 tases sāls
1 tase ūdens (labāk, ja silts)
1/4tases eļļas
Pārtikas krāsas

Sajauc ūdeni ar eļļu. Ja vēlies to iekrāsot, tad pievieno arī pārtikas krāsas. Ieber sāli un vairākas reizes apmaisa. Pievieno miltus un maisa, līdz izveidojas viendabīga masa. Uzglabā hermētiski noslēgtā traukā.
Šādi šo mīklu var izmantot vairākas reizes. Es starp veidošanas starplaikiem to uzglabāju ledusskapī.

Iedodam bērnam mīklas piciņu un ļaujam viņam to patstāvīgi izpētīt. Skolotājs blakus  darbojas ar savu mīklas piciņu, netieši rādot, ko ar to var darīt. Mīcīt, spaidīt, plēst gabaliņus, drupināt, staipīt, iespiest iedobītes gan ar pirkstiņu, visiem pirkstiņiem, gan rokas delnu un elkonīti.
Tā bērns ar mīklu iepazīstas1- 2 nodarbības, tad pakāpeniski no tās sāk ko izveidot. Mēģina izveidot bumbiņu. Tad šo bumbiņu vairākas nodarbības apspēlē, tad mācās izveidot desiņu un atkal vairākas nodarbības to apspēlē.(Skatīt turpinājumā tabulā, tēmu sadalē).

Kad sāļā mīkla ir iepazīta, mēs pārejam pie plastilīna.


Veidošana no vienkāršām lietām uz sarežģītām

Veidojums
Mācamies
Foto attēls
septembris
1.Iepazīstamies ar sāļo mīklu, tās īpatnībām:
·         mīca mīklu,
·         plucina,
·         izmēģina dažādus iespiedumus ar pirkstiņu, rociņu, elkonīti.





Iepazīst mīklas struktūru, izjūt tās plastiskumu.
Ļauj bērnam pašam brīvi darboties un eksperimentēt ar mīklu, lai viņš spētu to izjust un tā rosinātu velmi ko izveidot.






2. Mēģinām no sāļās mīklas izveidot  - kukulīti.



Mācamies no mīklas izveidot apaļu formu.
Bērna plauksta, pirkstiņi  taisni, stingri,  mīkla ir plaukstas iedobītē, rociņa rotē pa apli. Pirms bērniņam dod mīklas pikuci, šo kustību izmēģina ar rotaļu bumbiņu.

kukulītis

3.Turpinam veidot bumbiņu – lielu, mazu



Nostiprina iemācīto rotējošo kustību, uzaicina bērnus izveidot vairākas bumbiņas.
Bumbiņas saliek rindiņā un sanāk –

tārpiņš

4.Bumbiņā iespiež pirkstiņu
Turpinām nostiprināt bumbiņas formas veidošanu un paralēli parādam kā to var pārveidot

bļodiņa
Oktobris
1.Veidojam bumbiņu, bumbiņu saplacina, iespiež pirkstu iespiedumus
Mācamies saplacināt bumbiņu – izveidot pankūciņu, saplacinātajā pankūciņā iespiežam pirkstiņus

pelītei - siera šķēle


2.Mācamies veidot desiņu.
Veido taisnas kustības, sākumā var parādīt ar abām rociņām, ar lielāku mīklas gabaliņu.
Rociņas plauksta taisna, pirkstiņi taisni veic kustību uz priekšu un atpakaļ

desiņa
 
 

Nav komentāru: